خورشید و ماه

سرگرمی ایرانی

خورشید و ماه

سرگرمی ایرانی

بهترین دانشگاه های جهان در رشته نجوم و فیزیک

بهترین دانشگاه های جهان در رشته نجوم و فیزیک

شاید شما هم از جمله افرادی باشید که علم نجوم را نه فقط به عنوان یک سرگرمی، بلکه به عنوان یک رشته تحصیلی، آینده شغلی و  نیز بخشی از زندگی حرفه ای خود در نظر داشته باشید. اگر اینطور است به ادامه این مقاله مراجعه نموده و اسامی دانشگاه های معرفی شده در این زمینه را به خاطر بسپارید. بر اساس جدیدترین رتبه بندی برترین دانشگاه های جهان، 49 دانشگاه که اسامی و مشخصات آنها در ادامه آمده است، به عنوان برترین دانشگاه های جهان برای ادامه تحصیلات در رشته های نجوم و فیزیک معرفی گشته اند.

بدون شک پذیرش و قبولی در هر یک از این دانشگاه ها، چه از لحاظ سطح علمی، و چه از لحاظ موقعیت های شغلی، آینده ای روشن را برای شما به ارمغان خواهد آورد. با تحصیل در این مراکز، دانشجویان فیزیک در گرایشاتی از قبیل فیزیک کوانتوم و نسبیت، و دانشجویان رشته نجوم در گرایشاتی از قبیل اخترفیزیک به بالاترین درجات تخصصی و علمی خواهند رسید. این رشته ها شامل تحقیقات و فعالیت های عملی و آزمایشگاهی نیز می باشند...

 

ادامه مطلب ...

10 واقعیت عجیب و شگفت انگیز درباره نجوم



10 واقعیت عجیب و شگفت انگیز درباره نجوم

اگرچه انسان هزاران سال است که به مطالعه آسمان ها و کیهان پرداخته، اما هنوز اطلاعات بسیار اندک و ناچیزی پیرامون فضا و جهان اطراف خود دارد. همچنان که در راستای افزایش دانش و آموخته های خود گام برمیداریم، هر روزه با مسائل شگفت آور جدیدتری آشنا می شویم و این درحالیست که برخی از آنها بسیار پیچیده و گیج کننده می باشند. در ادامه این مقاله به مجموعه ای از شگفت انگیزترین، جالب ترین و عجیب ترین حقایق نجوم و دانش ستاره شناسی اشاره خواهیم نمود.

1- دانشمندان بر این باورند که ما فقط قادر به دیدن 5 درصد از ماده در جهان هستی می باشیم. این در حالیست که باقی کیهان از ماده ای نامرئی به نام "ماده تاریک" و همچنین نوع اسرارآمیزی از انرژی به نام "انرژی تاریک" تشکیل شده است.


  

ادامه مطلب ...

فرود بر تیتان / ویدیو



فرود بر تیتان / ویدیو

بدون شک یکی از مهمترین و به یادماندنی ترین لحضات در تاریخ علم نجوم را می توان لحضه ورود و نشست کاوشگر هویگنس بر سطح تیتان (بزرگترین قمر سیاره زحل) دانست. در این ماموریت مدارگرد کاسینی و کاوشگر هویگنس به صورت یک مجموعه دوتایی و در تاریخ 15 اکتبر 1997 از زمین به سوی تیتان پرتاب شدند. در تاریخ 24 دسامبر 2004 مدارگرد کاسینی از کاوشگر هویگنس جدا شده و ماموریت خود را آغاز نمود. پس از گذشت مدت زمانی در حدود 8 سال سرانجام در تاریخ 14 ژانویه 2005 کاوشگر هویگنس به تیتان رسیده و با موفقیت بر سطح این قمر فرود آمد.

هویگنس به گونه ای طراحی شده بود که در زمان عبور از اتمسفر تیتان  و همچنین مدت زمان کوتاهی در سطح قمر به جمع آوری و ارسال داده ها بپردازد. این کاوشگر در حدود 90 دقیقه پس از فرود به ارسال داده پرداخت و این ماموریت یکی از موفقیت آمیزترین ماموریت های فضایی تا به امروز بوده است. همچنین تیتان تا به امروز دورترین جرمی به شمار می آید که یک کاوشگر موفق به فرود بر روی آن شده است. در ادامه این مقاله ویدیوی فرود را می توانید مشاهده نمایید. 

ادامه مطلب ...

بزرگترین اجرام در کیهان



بزرگترین اجرام در کیهان

شاید برای شما هم چنین سوالی پیش آمده باشد که بزرگترین ها در دنیای پیرامون ما کدام اجسام می باشند. اگر تاکنون در نزدیکی اهرام مصر و یا برج دبی ایستاده باشید عظمت و بزرگی این سازه ها شما را حیرت زده خواهند نمود. اما آنچه در این مقاله به برسی آن خواهیم پرداخت  به چنان ساختارهای عظیمی در جهان اشاره دارد که حتی تصور اندازه برخی از آنها نیز دشوار است.  

در ادامه این مطلب، 10 انتخاب برتر برای بزرگ ترین اجرام در کیهان را به شما معرفی خواهیم نمود. در این مقاله با بزرگ ترین  سیاره، بزرگ ترین ستاره، بزرگ ترین سنگ آسمانی، بزرگ ترین سیاهچاله ، بزرگ ترین کهکشان، و دیگر ساختارهایی از کیهان آشنا خواهید شد که شاید تاکنون حتی نام آنها را نیز نشنیده باشد. اینها بزرگترین اجرام در جهان هستی می باشند:

 

  

ادامه مطلب ...

برخورد شهاب سنگ در روسیه / تصاویر+ویدیو

جمعه گذشته، عبور شهاب سنگی از فراز کوه های اورال روسیه، باعث مجروح شدن هزاران نفر گردید. لحضه ای هراس انگیز، در حالی که آسمان فروزان گشته و برای دقایقی پایان دنیا را برای بسیاری از شهروندان تداعی نمود.

وزن این شهاب سنگ در حدود 10هزار کیلوگرم تخمین زده شده است. این سنگ آسمانی در حوالی شهر چلیابینسک پس از برخورد با اتمسفر زمین از هم متلاشی گشته و با صدمه رساندن به بیش از 4000 ساختمان، خساراتی معادل با 33 میلیون دلار برجای گذاشت.

در حدود 1200 نفر در این حادثه مجروح گشته اند که عمده این جراحات به علت شکسته شدن شیشه ها و پرتاب آنها به سوی شهروندان بوجود آمده است. بسیاری هنوز در بیمارستان ها تحت درمان می باشند.

Mikhail Yurevichفرماندار شهر چلیابینسک در این باره می گوید: "اگر شهاب سنگی که در بالای سر ما منفجر گردید تنها کمی بزرگتر بود، خرابی های ناشی از آن در شهرها و روستاهای این منطقه غیرقابل وصف می بود." 

ادامه مطلب ...